Over Lies van der Grient

Lies is een bevlogen docent die met veel enthousiasme en liefde voor het instrument les geeft aan jong en oud, beginnend of gevorderd.

“Ik vind het  heerlijk om mensen de liefde voor de blokfluit bij te brengen. Het is een instrument met zo’n pure en eerlijke klank! Ik geniet er zo van dat ik de leerlingen dit gevoel mee kan geven!”

Zij heeft gestudeerd aan het Stedelijk Conservatorium van Leeuwarden (Naderhand

gefuseerd met het Prins Claus Conservatorium in Groningen) en is in 1988 afgestudeerd. Vanaf 2006 heeft zij enkele jaren individuele lessen gevolgd bij Bertho Driever van het Loeki Stardust Kwartet.

De docent heeft veel ervaring met (beginnende) oudere leerlingen  en geniet zeer van het enthousiasme en de ijver waarmee deze leerlingen aan de slag gaan met het studeren en spelen. In 2015 heeft Lies de opleiding “muziek aan de basis” afgerond en is daarmee bevoegd AMV-docent.

Vanaf 2003 tot 2015 speelde zij met veel plezier in het ‘Sneeker Blokfluit Kwartet’ waar zij regelmatig mee optrad.

Vanaf het begin is zij lid van het in 2017 opgerichte Cohda Ensemble. Dit ensemble is spontaan ontstaan, als een ad hoC kwartet, maar deze, in eerste instantie,  vier spelers hebben elkaar helemaal gevonden in de liefde voor de blokfluit en het spelen in ensemblevorm en het krijgt dus een vervolg…een Co(h)da. Alle leden van het Cohda Ensemble zijn professionele musici en bevlogen docenten. Zij geven les aan verschillende muziekinstituten èn als zelfstandige hebben ze elk een eigen lespraktijk. Lies van der Grient, Marit Darlang en Anneke Hoekman spelen allerlei blokfluiten; van de kleinste sopraan van 30 centimeter tot één van de grootste; de contrabasblokfluit van bijna 2 meter!

In 2013 heeft Lies de Blokfluitschool opgericht.

Vanaf 2013 tot 2016 was zij lid van het docententeam van de topopleiding van collega Dinie  Goedhart van Flauto Nuovo in Foudgum.

Sinds 2004 is ze als blokfluitdocent werkzaam bij Kunstencentrum Atrium in Sneek.

Sinds 2017 geeft Lies les bij Ars Musica in Heerenveen en verzorgd zij workshops op de Blokfluitdag van het Noorden.

Op de foto’s en filmpjes pagina ziet u enkele voorbeelden van haar werkzaamheden.