Lesvormen, leslocaties en lestijden

Kinderen en jongeren tot 21 jaar.

Fluiten met Visjes
In de vijver van de koning
zwommen visjes, héél speciaal.
Ze waren wit met lange staarten
en spraken koninklijke taal.

Het waren kindertjes van kikkers,
kikkervisjes heet dat nou.
En hun geheime kikkertaaltje
snapt alleen die fluit van jou!

Zo begint het verhaal van Fluiten met Visjes. Tijdens deze muziekcursus voor kinderen van 6 en 7 jaar worden allerlei avonturen beleefd.
Spelenderwijs leren de kinderen over melodie, notenschrift en ritme, via zingen, bewegen op muziek en de blokfluit.
De groepjes blijven klein; Minimaal 3 en maximaal 5 kinderen.

Tijdstip: in overleg.
Aanvang: bij voldoende aanmelding.
14 lessen van 30 minuten.

De Flierefluiters
Na de cursus Fluiten met visjes stroom je door naar de cursus  De Flierefluiters.

Alles wat we geleerd hebben in Fluiten met Visjes wordt voortgezet in deze cursus van 25 lessen van 30 minuten.

De volgende aspecten komen aan bod: Theorie en notenkennis, zingen en bewegen op muziek, melodische vorming, ritmische vorming, improvisatie, spelen op de blokfluit en ontwikkeling van het gehoor. Spelenderwijs gaat de muzikale wereld steeds verder voor ze open!

Tijdstip: in overleg.
Aanvang: bij voldoende aanmelding.
25 lessen van 30 minuten.

En dan….daarna?
Wil je nog meer leren over de blokfluit, zijn familie en de muziek? Dan kan je doorstromen naar de reguliere lessen. Je kan verder gaan met individuele les of, bij voldoende deelname met duo- of groepsles.

In de reguliere lessen wordt er dieper op de theorie, de technische vaardigheden en blokfluit en zijn muziek ingegaan. De alt- tenor- en de basblokfluit komen aan bod op het moment dat de handen en armen groot genoeg zijn.
Er zijn alt-, tenor- en basblokfluiten te huur bij de blokfluitschool.

En er is, bij voldoende deelname, de mogelijkheid om in een ensemble te gaan spelen waarin we leren samen te spelen, leren goed naar elkaar te luisteren en natuurlijk is er het plezier van samen muziek maken! Samen iets moois neer te zetten en misschien af en toe een heus optreden!

Volwassenen vanaf 21 jaar.
Ook voor de volwassenen biedt de Blokfluitschool vele mogelijkheden. Er zijn lessen voor volwassenen van alle leeftijden, op alle niveaus, van beginnend tot gevorderd, waarbij we dieper ingaan op de technische vaardigheden, de ademhalingstechniek en alles over de blokfluit en zijn muziek.
De lessen zijn in principe lessen van een half uur, 1 keer per week maar voor volwassenen zijn andere lesvormen ( bijvoorbeeld 20 minuten per week, 1 x in de 14 dagen een half uur of een duoles) in overleg met de docent mogelijk.

Wilt u niet het hele jaar lessen volgen maar alleen in de winterperiode, wilt u een opfriscursus of wilt u eerst eens kijken of de blokfluit wel helemaal uw instrument is dan kunt u kiezen voor de knipkaart van 10 of 15 lessen van een half uur.

Bij voldoende deelname zijn er ook mogelijkheden tot ensemblelessen. Het ensemblespel is een zeer waardevolle en plezierige aanvulling op het bespelen van de blokfluit. Afhankelijk van het niveau, wensen en aanbod van deelnemers is er de mogelijkheid van het spelen in een trio, kwartet of een groter ensemble.

Eventuele alternatieve lesvormen zijn mogelijk in overleg met de docent.

Heeft u altijd al een instrument willen bespelen maar er nog nooit de tijd voor gehad? Of heeft u nooit de stap durven nemen? Lies heeft veel ervaring met (beginnende) oudere leerlingen en geniet elke weer van het enthousiasme en de ijver waarmee deze leerlingen aan de slag gaan met het studeren en spelen. Neem gerust contact met haar op als u meer wilt weten of vragen heeft.

U kunt altijd een gratis proefles aanvragen.

De blokfluitschool heeft instrumenten te huur. (alt, tenor en bas)

Leslocaties en lesdagen
Donderdag: Gasthuislaan 17 te Steenwijk